___HELYSZÍNI SZEMLE FELLÉPÉSEKRŐL
MONDJ NEMET AZ ABÚZUSRA
Vallyon Veronika
“A könyvek olyan témákat dolgoznak fel, amik azelőtt szépirodalmi stílusban nem jelentek meg. Pszichológiai témakörben nagyon sok segítő könyv, orvosok és terapeuták által megírt kötet nyújt segítséget, tárja fel a tényeket a családon belüli erőszakon, a szexuális bántalmazáson, a lelki megrázkódtatásokon túl a „túlélés” felé vezető utakat keresve, mutatva. Felvetődött az a gyakorlati módszer, ami a bántalmazottak, áldozatok, túlélők segítségére lehet, miszerint kiírják magukból a történteket, ám ezt a módszert egyik jelenlévő sem tartja megoldásnak. Véleményük szerint egy naplószerű visszaemlékezés önmagában, analitikusan orientált pszichológiai terápia nélkül nem javasolt megoldás, s tán többet is árthat, mint amennyit használ, ha ellenőrizhetetlen, orvos felügyelete nélküli, újbóli traumatikus környezetet teremt magának a gyógyulni vágyó.”
ANNAK SZÓL, AKI ELOLVASSA
Szarka Károly helyszínije
“Czapáry Veronika nem akarja megváltani a világot, nem teljesít missziót, ugyanakkor mégiscsak olyan témát választott új regényének, amelyről viszonylag kevés szó esik. A Kalicka Bisztróban a Babák újraszámolva című esten Pethő Anita és Borsik Miklós vállalkoztak a Megszámolt babák című könyv elemzésére.” – tovább
MACSKÁK, BABÁK, SZORONGÁS
Laik Eszter beszámolója az irodalmijelenonline.hu – n:
“Karafiáth Orsi nem hagyta magát ilyen könnyen meggyőzni a párhuzam nyilvánvalóságáról, hiszen – folytatta érvelését – a macskák öntörvényű lények, a babák viszont mozdulatlanok és engedelmesek. Ez csak a látszat – reflektált Czapáry, mert a gyermekek v világában nem azok. Winnicott Játszás és valóság című művében a pszichológus a kezdeti tárgyak fontos szerepéről beszél a gyerekek életében. Ezeken az úgynevezett anyahelyettesítő eszközökön keresztül tanulja meg a kisgyerek a tárgy állandóságát, de addig is a számára fontos tárgyak élő, átlényegült, lélegző valóságdarabok.” – tovább
Jelen voltunk, nem hiába – Kocsis Katica a Prae.hu-n
“Ez a vékony szál akkor szakad el, amikor a Nyomok című vers esetében Czapáry a címlapon megjelenő cipőnyomokra asszociál. PDL láthatóan kiborul ezen a kijelentésen, majd dühében feláll és megmutatja, hogy miként tapodta a homokot “a fotó kedvéért”.
A KÖZÖNSÉG KACAG – Laik Eszter az Irodalmijelenonline-on:
“Pál Dániel Levente és Czapáry Veronika beszélgetése a Moha Kávéház és Kultúrtérben arra emlékeztette az embert, amikor a televízió a rekkenő hőség idejére a fajsúlyos műsorokat lecseréli a Szeszélyes évszakokra, és megkapjuk az év összes mélyenszántó beszélgetésének két órába sűrített paródiáját.”
KÁNONOK ÖSSZECSAPÁSA: Laik Eszter az Irodalmijelenonline.hu-n
“Czapáry szerint, ha kötelezővé teszik az Egri csillagokat, akkor legalább ilyen méltó helye lenne Czóbel Minkának, Erdős Renének, Kosáryné Réz Lolának vagy Lesznai Annának. Veres András szerint ezek a szerzők egyszerűen színvonaluknál fogva maradnak ki a kánonból, melyben a nemi megkülönböztetés nem indokolt. Bán Zsófia Czapáry mellé állva szintén heves indulattal reagált a tankönyvíró Veres általa cinikusnak ítélt megnyilatkozására, és értetlenségét fejezte ki, ha a gyenge Egri csillagok maradhat az iskolai kánon része, akkor a 19. század nőírói miért nem férnek bele.”
TABUSÉRTÉS VAGY ESZTÉTIKUM?
Csepcsányi Éva helyszíni beszámolója – az X beszélget Y-al sorozat keretében Czapáry Veronikával Reményi József Tamás beszélgetett (Petőfi Irodalmi Múzeum)
“Reményi József Tamás szerint a „mit írhat le egy nő és hogyan” rég túlhaladott lamentáció, őt nem a tabusértés érdekli, hanem a regény esztétikai értéke, élőbeszédhez hasonló tónusa, posztmodern tárgyiassága. [….] Kissé direktnek találta ugyan az apai erőszakosság leíró részeit, de összességében értékes, szakmailag kiváló alkotásként értékelte az írást, s véleménye szerint egy jó alkotás kapcsán nem az a fő kérdés, hogy mennyi benne a fikció és mennyi a valóság “ – tovább
A feminista szépirodalom legújabb „gyöngyszeme”: Anya kacag
Mádai Adrienn beszámolója a Kullography.hu – n a Könyvbemutatóról (Könyvfesztivál, Millenáris, Hess András terem)
“A trauma a regény mozgatórugója – meglepő őszinteséggel és nyíltsággal ír róla Czapáry. A központi kérdés: hogyan éli meg egy nő ma a szexualitást, és hogyan képes egy gyermek feldolgozni a szexuális zaklatást. Az Anya kacag egy nagyon tömény és újszerű mű. A hangvétele azonban megosztotta a közönséget.” – tovább
Szabadságharcosok, ha találkoznak
Pethő Anita helyszíni szemléje a kulter.hu-n a Könyvbemutatóról (Könyvfesztivál, Millenáris, Hess András terem)
“Kétségtelen, a szöveg erősen maszkulin jellege (mindjárt érthető lesz, mire használom a jelzőt) a program elején felolvasott részletből is kiderült. Egyszerű, nyílt, nem finomkodó vagy szépelgő, nem érzelgős szöveg, csak semmi eufémizmus. Azokat a kifejezéseket használja, amiket a legpontosabbnak ítél, még akkor is, ha az illetlen, ha az „csúnya beszéd”.” – tovább
Viktória kettős élete, 18+
Vécsei Rita Andrea helyszínije a Prae.hu- n a Könyvbemutatóról (Nyitott Műhely)
“Szókimondó őszinteséggel ír a szexualitásról, a központi trauma megjelenítésében pedig következetesnek tartja magát. Hogy tabukat döntögetne, azt válaszolja, a főhősnő fiktív naplójával akarta megjeleníteni a mindennapi élményeket, azt, ahogy rohangálunk az utcán, és közben történnek a dolgok. Egyszerűen így hiteles írni szerintem, nem volt célom a tabudöntögetés.” – tovább
Ellenpontozva húzzák alá – KÖNYVHÉT
Pethő Anita helyszínije a Jak Piknikről a Tiszatajonline.hu -n Zeneirodalom (Fúga Művészeti Központ)
“A szünet után Czapáry Veronika Anya kacag című regénye következett, a felolvasott részlet után, amelyben az elbeszélő feleleveníti, ahogy kislány korában öngyilkossági szándékot fontolgatott egy hasonlóan családi problémákkal küszködő barátnőjével, átélhettük a zenében is a zaklatottságot, és újra és újra felbukkant a zuhanás motívuma is. Czapáry Veronika regényéről sok helyen sok szó esett az elmúlt hetekben, hónapokban, újdonságot talán annyi jelentett, hogy Hercsel Adél kihangsúlyozta a Győrből Budapestre költözés motívumát is.” – tovább
Zenepiknik négy friss kötettel, no meg a Jakkendő-díj
Pogrányi Péter a Jak Piknikről a Prae.hu-n (Fúga Művészeti Központ)
“Mátyássy Szabolcs kompozíciója a zuhanás motívumát szólaltatta meg saját eszközeivel, és ahogy ez fontos meglátásnak bizonyult, vagyis interpretációja szerint nincs optimista végkicsengés, úgy megfontolandó az is, hogy a zeneszerző szerint a kötetben leírt “szörnyű dolgok” ellenére sokadik olvasásra “az egész szép lesz és kisimul”.” – tovább
Mindenütt (n)ő
Turbuly Lilla beszámolója a Szex és irodalom című estről (Írók Boltja)
“Kalmár György a nagy irodalmi hagyományokkal rendelkező naplóforma felől közelített volna a szöveghez, de azt kellett tapasztalnia, hogy itt ez a „lelki és női tér” nem úgy működik, mint más irodalmi műveknél, a megismerés folyton elakad, és ez egyszerre frusztráló és elgondolkodtató. Erős Ferenc elsősorban pszichológusként viszonyult a szöveghez. Az írás legfontosabb indokának, céljának, azt a regényben is megfogalmazott mondatot tartotta, amely szerint a főhősnő az időt, a még hátralévő reménytelen életet próbálja ezzel kitölteni. ” – tovább
Letakarodtok nyomban mindketten a gépházba és ott is maradtok
Szőcs Henrietta tudósítása a Librarius.hu-n a közös estről (Roham Kávézó)
“Aztán Csuhai provokatív, ki hatott írói munkásságodra kérdése elől mindketten kitérnek. Czapáry először nem akar neveket mondani, mert az egy-két állandó néven kívül minden interjúnál más is eszébe jut, aztán mégis említi Sylvia Plath-t, Erica Jong-ot és Hazai Attilát is.” – tovább